vrijdag 27 april 2012

Houding en zit oefeningen

Sinds mijn wisseling van instructrice ben ik helemaal enthousiast geworden over mijn 'nieuwe manier' van rijden. Volledig op houding en zit (althans dat is het streven) en op basis hiervan heb ik het boek gehad van Anna Muller, Akasha rijkunst, wat beweegt de ruiter.

Een praktisch boek dat maar weer eens duidelijk benadrukt hoe belangrijk de houding en zit van de ruiter is voor een correct opgeleid of nog op te leiden paard. In de praktijk blijft het toch nog een ondergeschoven kindje, het paard corrigeren blijkt toch een aantrekkelijkere weg dan jezelf willen corrigeren. Voor de mensen die wel kritisch naar zichzelf durven te kijken is rompbalans een belangrijke factor. Ledematen onafhankelijk van elkaar kunnen bewegen en nog belangrijker, helemaal niets kunnen bewegen als dat gevraagd wordt.

Sinds het boek en mijn eigen instructrice heb ik de laatste tijd praktische tips opgedaan om ook in het dagelijks leven je rompbalans te verbeteren. Tenslotte doen we ook heel veel dingen door de dag heen die we prima kunnen gebruiken tijdens het paardrijden, die ik graag met jullie wil delen.
  • Autorijden, tijdens het optrekken met je rug van de leuning af zitten en mee gaan in de beweging
  • Metro / trein, reis je staand in het openbaar vervoer? Probeer je balans te vinden zonder je handen te gebruiken. Balans vinden komt vanuit je voeten / knieën / benen en niet met je handen (teugels zijn er ook niet voor de steun, maar als derde hulp).
  • Houd je heupen los, dit kun je testen en bevorderen door tijdens het rijden je benen in cirkels te bewegen of hoelahoepen.
  • Een yoga bal geeft leuke oefeningen om te werken aan de stabiliteit van je rompbalans en het flexibiliseren van de spieren rondom je heup.
En ook zelf maar even met de billen bloot. Hier twee rijfoto's. De eerste foto had ik mijn paard net en waren we net aan de gang met rijden, ik zit in stoelzit met mijn rug recht en op slot, het paard is weinig actief en minimaal ontspannen.


De tweede foto is van een paar weken geleden. Hier volg ik zo'n 2 maanden actief les waarbij houding en zit de belangrijkste factor is. Ik zit mee in de beweging, mijn benen zijn stiller (nog niet helemaal stil), leun lichtjes iets naar voren, maar zonder uit balans te zijn (dat maakt het verschil met wel of niet op de voorhand vallen) en het paard is vele malen actiever en loopt ontspannender. Ook hier nog veel verberpunten, maar het verschil mag duidelijk zijn:



Ik ben overtuigd!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten